پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2959 تعداد نوشته های امروز : 0×
«گردشگری دریایی»؛ فرصتی بزرگ در اختیار ایران
30 آبان 1400 - 9:36
1
ایران با برخورداری از مرزهای آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان یکی از کشورهای با ظرفیت قابل توجه در گردشگری دریایی محسوب می‌شود که می‌تواند از آن برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بهره ببرد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ، صنعت گردشگری به عنوان مهم ترین صنعت جهان در دهه های اخیر رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته که یکی از مهم ترین آثار این رشد، موضوع اشتغال زایی است که در توسعه و گسترش فرصت های شغلی برای اقشار مختلف جامعه مؤثر بوده است.

حضور گردشگر در هر کشور می تواند برای تعداد زیادی از مردم ایجاد شغل کند؛ از فعالان حمل و نقل ورودی به کشور تا حمل نقل شهری و اقامتگاه‌ها که هتل و یا بوم گردی را شامل می شود تا تولید کنندگان محصولات صنایع دستی و صاحبان رستوران‌ها. یکی از انواع گردشگری که این روزها طرفداران زیادی در تمام نقاط دنیا برای خود دارد گردشگری دریایی است.

«گردشگری دریایی»؛ فرصتی بزرگ در اختیار ایران

ایران نیز با دارا بودن چند هزار کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان کشور را در برمی‌گیرد، یک کشور دریایی محسوب می‌شود. برای استفاده از صنعت گردشگری دریایی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایق‌های تفریحی، ساخت اسکله‌های تفریحی، پارک‌های دریایی و زیردریایی‌های تفریحی باید در اولویت قرار بگیرد که به نظر می‌رسد توسعه گردشگری دریایی برای دولت در الویت برنامه‌ها قرار دارد.

عزت‌الله ضرغامی ۱۳ شهریور ماه در جلسه با جمعی از نمایندگان سه استان شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی به اهمیت گردشگری دریایی کشور اشاره و عنوان کرد: ۴۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و ۱۱۰۰ کیلومتر در جنوب داریم که با جزایر آن به ۲۴۰۰ کیلومتر می‌رسد، با وجود این ظرفیت‌های گردشگری دریایی ما صفر است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: برای ساحل‌سازی، ساخت اسکله‌ها و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برنامه جدی دارم. در حال شناسایی ظرفیت‌های وزارتخانه هستم و همچنین این موضوع را با صنوف پیگیرم که بخش خصوصی به این عرصه ورود جدی کند. برای خرید کشتی‌های گردشگری از کشورهای منطقه و بهره‌برداری از ظرفیت تفریحی آن‌ها به‌صورت جدی ورود خواهم کرد.

«گردشگری دریایی»؛ فرصتی بزرگ در اختیار ایران

رضا اباذری فعال حوزه گردشگری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی توسعه صنعت گردشگری را یکی از روش‌های حفظ محیط زیست و جلوگیری از زمین‌خواری دانست و افزود: با ترویج فرهنگ‌ سفر و گردشگری می توان به نتایج مثبتی دست یافت.
اباذری افزود: در حالی که حدود نیمی از مرزهای کشور مان ایران آبی هستند و ما مستعد گردشگری دریایی و آبی هستیم تاکنون فعالیت قابل توجهی در این حوزه انجام نگرفته و نیازمند تدوین برنامه‌ای در این بخش هستیم.
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به کشورهایی که شرایط شبیه به کشور ما در حوزه مرزهای آبی دارند گفت: می‌توان از از عملکرد آنها استفاده و اگر موفقیتی در گردشگری دریایی داشته‌اند از آن ها الگوبرداری کرد.

اباذری درباره این نوع گردشگری افزود: بسیاری از کشتی‌ها و حتی قایق محلی را می توان برای اقامت در اختیار مسافران قرار داد؛ همچنین تفریحات و پذیرایی یکی دیگر از ارکان گردشگری دریایی است که می تواند مورد اقبال گردشگران باشد.

وی تنوع گردشگری دریایی را زیاد عنوان کرد و افزود: مسافران می‌توانند در گردشگری دریایی با کشتی‌های کوروز، خودوریشان نیز را بروی کشتی و یا شناور سوار کنند. طبیعت گردی، ‌تفریحات و ورزش‌های آبی نیز از جمله ویژگی ها گردشگری دریایی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.